maanantai 29. syyskuuta 2014

Vinkkejä reppureissaajalle osa 1, Pakkaaminen

Mä nyt teen heti selväksi sen, että kaikki mitä mä näissä vinkkipostauksissa päästän suustani pihalle, on vain ja ainoastaan mun omien kokemuksien pohjalta todettua ja se mikä toimii (tai olis toiminut) mulle, ei oo mikään tie, totuus ja elämä, vaan sulle saattaa toimia ihan muut jutut.

Ennen mun reissulle lähtöä luin ainakin miljoonaa eri matkablogia ja ettin käytännön vinkkejä niin pakkaamiseen, kulkemiseen kuin ilmaisiin matkanähtävyyksiinkin. Nyt haluan kirjoittaa omat must-vinkkini, jos siitä jollekulle olisi pientäkin iloa.

Jos aloitan pakkaamisesta, niin se oli ehkä siinä mielessä haastavaa, kun lähdin reissuun alkukeväästä ja olin reissussa syksyyn saakka, joten säät vaihteli matkan aikana +5 asteesta aina +35 asteeseen. Laitan tässä kuvan mun repun sisällöstä.


Kuvasta puuttuu kylpypyyhe ja kasvopyyhe. Ja tietty nahkatakki ja huivi. Mä en lähde mihinkään ilman nahkatakkia. En.

Ensimmäiseksi halusin valkata mukaan vaatteita, jotka on mukavia päällä, eikä hiosta ihan järjettömästi, mutta koska oon aika tarkka mun pukeutumisesta, niin en todellakaan ottanut mukaan mitään perustylsiä, yksivärisiä toppeja ja hameita. Mukaan lähti siis ainoastaan sellaisia vaatteita, jotka kelpasi niin kävelylle kuin pubiinkin.
Mun monen hostellikaverin mielestä mulla oli ihan liikaa vaatetta mukana, mutta voin kertoa, että mikään ei jäänyt käyttämättä, vaan päinvastoin käytin kaikkia niin paljon, että loppuviimein parin viimeisen viikon aikana oksetti koko vaatekasa ja meinasin, että poltan kaikki, kun pääsen kotiin asti. Mutta kummasti ne näyttää taas kivalta, kun niitä ei oo pakko käyttää.
Ja se tila minkä säästin reppuun makuupussin pois jättämisellä, (ja sain muutaman ylimääräisen paidan mukaan), tuli tarpeeseen. Se oli ihan superpäätös, en olisi missään vaiheessa tarvinnut makuupussia mihinkään, kun ensinnäkin kaikissa hostelleissa sisältyi lakanat, jotka useimmiten vielä tuoksui ihanalta ja toiseksi olisin varmaan kuollut kuumuuteen, jos olisi pitänyt yrittää nukkua makuupussissa.
Kylpypyyhkeenkin tarpeellisuus oli siinä ja siinä, ensi kerralla jätän sen kyllä kotiin, vaikka suurimmassa osassa hostelleita se ei sisälly hintaan. Mutta kaikki se päänvaiva, mitä se mulle tuotti matkan aikana, ei ehkä ollut sen n. 10€ säästön arvoista, minkä se mulle toi. Useimmissa hostelleissa nimittäin viikkovuokra pyyhkeelle oli huimat 0,50€-1€. Ja kaikenlisäksi viimeisellä etapilla, Münchenin lentokentällä jouduin heittämään pyyhkeen roskikseen, kun se ei mahtunut rinkkaan sisälle, eikä se kuulemma saanut olla rinkan sivutaskussakaan, vaikka se sinne näppärästi sujahtikin. Mur. Sen sijaan kasvopyyhe oli tosi jees ja suosittelen kaikille lämpimästi sen mukaan ottamista, koska pienen kokonsa vuoksi sitä tuli pestyä kylpypyyhettä useammin, kun se kuivui niin nopsasti. Ja koska kävin joka päivä suihkussa vähintään kerran, ei tarvinnut kasvopesun yhteydessä käyttää valmiiksi märkää/kosteaa pyyhettä. (Yäk.)

Pakkaamista ajatellen listaan tähän mun must-juttuja, ja toivottavasti muistan lukea tämän itte ennen seuraavaa reissua.


  • Kasvopyyhe
  • Lusikka, haarukka ja veitsi (Mulla ei ollut niitä mukana ja voi pirhana, että harmitti. Nimim. jos hostellissa ei ollut keittiötä, niin söin jogurtit purkin kannella yms. ja ostin aika monta pakettia kertakäyttösettejä, joissa oli yksi lusikka, yksi haarukka ja yksi veitsi, ja nekin meni aina melkein heti rikki. Olis toki ollut vaihtoehtona ostaa myös 300 kappaleen settejä, mutta ei kiitos. :-D
  • Hyvä hoitoaine hiuksille (Mä en oo juuri koskaan käyttänyt paljoa hoitoaineita ja kuvittelin pärjääväni reissussa pelkällä väriainepakkauksen pikkuhoitoaineella. Noh, ensinnäkin mä tosiaan kävin suihkussa joka päivä vähintään kerran, kuljin auringonpaahteessa tukka paljaana ja vielä kun ottaa huomioon erilaisen ruokavalion ja veden kovuuden kuin kotona, niin voin kertoa, etten muista koska olis viimeksi niin karu tukka ollut kuin kotiinpaluun aikoihin. Yksi iso, kuiva, mutta rasvainen takkupallo, jee. Nyt oon hoitanut sitä muutaman viikon antaumuksella ja pikkuhiljaa ollaan jo onneksi voiton puolella. 
  • Kuorintavoide (Olin ajatellut, että ostan sitten Kreikasta jonkun ihanan ja halvan kuorintavoiteen, mutta sen sijaan mä ostin sieltä ihanan ja kalliin kuorintavoiteen. Kreikassa on muuten muuhun hintatasoon nähden kaikki kosmetiikka tosi kallista, joten mielummin ottaa kotoa, ellei sitten oo ylimääräistä reissurahaa käytettäväksi. Ja kuorintavoide oli kyllä oikeasti ihan must tuolla hikoilun määrällä, mitä mä kesän aikana harrastin.)
  • Pieni munalukko (Mun munalukko oli jukelittoman kokoonen ja välillä se oli jopa liian iso hostellin lukitussysteemeihin. Mutta kaikenkaikkiaan se oli silti hyvä olla mukana, sai rauhassa kulkea kaupungilla, kun tiesi, että tavarat on turvassa.
  • Naamanpesuaine (Ja ehkä kasvovesikin olis aika jees. Mä ihan tosissani pesin neljän kuukauden ajan mun nassun saippualla, vaikka muuten kotosalla puhdistan sen päivittäin pesuaineella, kasvovedellä ja säännöllisesti erilaisilla naamioilla. Voin kertoa, että mun iho oli kohtuu samean näköinen, vaikka kuorinkin sitä säännöllisesti. Nyt mulla on taas ihan eri naama, kun saan puhdistaa sitä vanhaan malliin.)
  • Neula ja lanka (Tämä parivaljakko pelasti mut monta kertaa pinteestä ja turhalta rahanmenolta. Korjasin reissun aikana neulomalla mm. kahdet kengät, yöpaidan, käsilaukun, hameen vetoketjun ja mekon olkaimen. Olin joka kerta yhtä ilahtunut, kun sain näille käyttöä.)
  • Lääkepussukka (Mun pussukka sisälsi mm. aspiriinia, strepsilsiä, bacibact-voidetta ja kortisonivoidetta. Kaikki tuli tarpeeseen kurkkukipujen, hyttyshyökkäyksien sun muiden takia. Lisäksi mun pussukka oli suosittu muidenkin reissaajien keskuudessa ja multa lainattiin sieltä milloin mitäkin.)
  • Kuukuppi (Maailman paras keksintö naisille. Ei muuta sanottavaa.)
  • Sateenvarjo (Se olisi pitänyt ostaa jokatapauksessa, joten oli hyvä, kun löytyi omasta takaa.)
  • Pikkupussillinen pyykinpesupulveria (Vaikka pesin pesuloissa mun vaatteita, niin pikkupyykkiä piti silti pestä käsin aina muutaman kerran viikossa ja hoidin tämän suihkusaippualla, mutta voin kertoa, ettei ne pikkupöksyt niin vakuuttavan puhtailta tuntunut.)
  • Kynsiviila ja Jalkaraspi (Kynnet kasvaa lomalla ihan supernopsaa ja jalkapohjat on kovilla kymmenen kilometrin päiväkävelyistä.)
  • Muoviset varvassandaalit (Mähän en niitä tietenkään ottanut mukaan, saati ostanut ja kyllä muutaman kerran kaipasin niitä nurruisissa kylppäritiloissa. Olisin kelpuuttanut ne toisinaan jopa suihkunkin puolelle. Ens kerralla sitten.
  • Villasukat (Mä vaan en koskaan matkusta kotoa mihinkään ilman niitä. Tälläkin reissulla käytin niitä ainakin kolmen kuukauden ajan öisin, koska mun jaloissa ei vaan oo minkäänlaista verenkiertoa. Sain melkoisia hymyjä niillä aikaiseksi :-D)
Tässäpä näitä. Toki listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta lähes kaiken muun voi reissulta ostaa edukkaaseen hintaan tarpeiden mukaan. Ja riippu toki paljon siitäkin, mihin matkaa. Saksassa kaikki päivittäiskosmetiikka maksaa vaan murto-osan Suomen hinnoista, joten sinne menisin ensi kerralla tyhjän kassin kanssa, kun taas Kreikasta en jättäisi ostettavaksi mitään. 

Kirjoittelen näitä vinkkipostauksia erissä, niin ei tuu niin pitkiä tekstejä, että kenenkään tarttis nukahtaa puolivälissä. Seuraavaan tekstiin kirjoittelen vinkkejä budjettimatkailun ruokailuihin liittyen yms.

Minä ja mun 15kg tavaraa. Meinasin pyöräillä Toscanan halki, mutta sanotaanko näin, että kolme-neljä kilometriä kävellen näiden kamojen kanssa oli maksimi. En halunnut edes ajatella mitään 200km:n pyörämatkaa. :-DDD Hyijje.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti