torstai 13. maaliskuuta 2014

Budjetti

Ajattelin kirjoittaa asiaa vähäsen mun reissubudjetista.
Mulla ei rehellisesti sanottuna ole pienintäkään käryä siitä, mikä on keskiverto reppureissaajan päivä/viikkobudjetti Keski-Euroopassa. Enkä mä toisaalta edes tiedä, että kiinnostaako se mua mitenkään erityisemmin. Enemmän mua kiinnostaa mun oma rahankäyttö.

Oon aina ollut aika huono tuhlaamaan, eikä mua juuri ikinä ns. "polta" tilillä makaava raha. Ja tietystihän sitä siis siellä makaa ihan lukemattomia summia, ravintola-alan ihminen kun olen. Hehheh. Tästä taas päästiin sopivalla aasinsillalla siihen, että miten paljon vähän oon saanut säästetyksi reissua varten viime kuukausien aikana. Niin. Jos otetaan huomioon sellaiset seikat, että mulla jää kuukauden palkasta aika vähän "ylimääräistä" käteen ja se, että menin ottamaan marraskuun aikana 900€ arvoisen tatuoinnin, niin oon silti ihan tyytyväinen saldoon.
Noin vajaa puolet rahoista on omalta käyttötililtä ja toisen puolen käytän luottokortilta. Lisäksi vielä pitää tietysti jättää käyttötilille sen verran, että riittää koko reissun ajan laskuihin ja lainanlyhennykseen. Tästä taas pääsen näppärästi siihen, että vaikka jostakin voi tuntua edesvastuuttomalta se, että lähden reissaamaan luottokortin kanssa, niin mulla on sen verran vähän olemassaolevaa lainaa, että vuoden päästä oon sen jo maksanut pois. Toiset ottaa satojen tuhansien edestä talolainoja sun muita ja mä otan luottokortilta pari tonnia, että saan tehdä sellaisen reissun, minkä varmasti muistan koko loppuelämäni. Ja tämä ei siis ollut mitenkään tarkoitettuna teille, joilla niitä isoja lainoja on, vaan ittelleni hyväksi selitykseksi, miksi saan hyvällä omallatunnolla vinguttaa korttia. :D

Mun viikkobudjetti on 200€. Sillä aion maksaa yöpymiset, ruoat ja junamatkat. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että Italiassa ja Saksassa täytyy maksaa kaupunkiveroa, joka on 1-2€/yö. Ei siis järin suuri summa tuo 200€, etenkin kun Italiassa hostelli maksaa keskimäärin 140€/viikko.
Toisaalta oon valinnut sellaisia hostelleja, joihin sisältyy aamiainen ja joista löytyy pyykinpesukone sekä ilmainen netti. Oon myös optimistinen siksi, että Kreikasta varaamani hostellit maksaa 60€/viikko, joten niiltä viikoilta pitäisi jäädä myöhemmille viikoille vähän extraa. Muutenkin oon tottunut käyttämään normaalielämässä vain 10€/päivä kahden hengen ruokaostoksiin ja vatta on silti ollut tyytyväinen, joten jos nyt en yhtäkkiä ala syömään sairaalloisesti, niin mun laskelmien mukaan rahojen pitäisi riittää. Puhumattakaan siitä, että löydän mahdollisesti silloin tällöin ruoka/majoituspalkkaa vasten töitä tai saatan kokeilla couchsurfingia, joten voi olla, että käyn välillä jopa plussan puolella.

Jos nyt kuitenkin käy niin köpelösti, että oon hussannut mun koko budjetin jo ensimmäisen kuukauden aikana, niin voin järjestää vaikka katukonsertteja suomalaisen iskelmämusiikin tahtiin tai laittaa epätoivoisia itkuviestejä kotijoukoille. Not. :-)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti