torstai 19. kesäkuuta 2014

Omatoimimatkailu vs. pakettimatkailu

Ajattelin kirjoittaa aiheesta, joka saa aina välillä mun ihokarvat nousemaan pystyyn. (Ja uskokaa pois, niitä on aika monta)
Tarkoituksena ei oo mollata ketään erityisesti, mutta oon vaan ihmetellyt pitkään "travellerien" (kuten moni reppureissaaja itseään kutsuu) suhtautumista pakettimatkaajiin. Törmäsin tähän erityisesti pitkin viime talvea, kun etsiskelin blogien kautta tietoa matkakohteista ja nähtävyyksistä.
 "No joo, oli siis niin alentavaa matkustaa muiden suomalaisten kanssa samalla lennolla, että ihan selkeesti worst experience of my life. Yök, never again."
Ja näitä samankaltaisia tekstejä löytyy paljon. Ihan oikeasti, wtf?
Lisäksi monesti saa silmienpyörittelyä osakseen, kun juttelee matkustelusta travellerin kanssa. "Ai siis joo, Rodos. Joo, ei ikinä. En ikinä menis valmismatkalle, se olis niiiiin noloa. N-O-L-O-A"

Okei, mä ymmärrän kyllä että on rohkeaa lähteä yksin toiselle puolelle maapalloa ja on varmasti myös rankkaa rämpiä sademetsissä tai olla ilman suihkua kuukausi. Mutta ei se välttämättä oo kaikkien unelma kahden viikon kesälomaa varten. Sitä mä vaan en ymmärrä, että millä tavalla se omatoimimatkailu tekee kenestäkään yhtään sen parempaa tai aidompaa matkustelijaa, kuin siitä, joka lähtee pakettimatkalle. Mun mielestä valmismatkat on ihan huippukeksintö ja harrastan niitä ihan mielelläni aina, jos se tulee halvemmaksi kuin omatoimimatka ko. kohteeseen.

Mun mielestä ei oo mitenkään siistiä ja mahtavaa maata lentokentän lattialla kuutta tuntia odottamassa jatkolentoa, saati se, kun vihdoin on väsyneenä perillä kohteessa, niin ensimmäisenä pitää alkaa selvittää, että millä sitä pääsisi majapaikkaan asti. Moni travelleri sanoo myös, että lomakohteista ei löydä aitoa elämää ja kaikki on vaan feikkiä ja suunnattu turisteille. Näin varmasti voi ollakin, jos lomakohteessa keskittyy kävelemään ainoastaan turistipaikoissa ja syö ainoastaan turisteille suunnatuissa ravintoloissa. Joskaan ei siinäkään mitään väärää ole, lomalla on tarkoitus ottaa rennosti. Mutta ainakin ittelle on käynyt niin, että jokaisessa paikassa missä oon matkustellut, oon kyllä ihan varmasti nähnyt aitoa elämää, olin sitten pakettimatkalla tai en. Oon tutustunut paikallisiin ihmisiin ja käynyt ulkona heidän kanssaan ja hyvällä lykyllä saanut elinikäisiä ystäviä. Ja kyllä, nämä tuttavuudet oikeasti elää näissä paikoissa ja ihan normaalia elämää. Eivätkä feikkaa.

Ainiin, melkein unohdin, että sekin on noloa, että mä oon reppureissulla Euroopassa. Se on kuitenkin jo niin last season! Se oli ehkä ihan jees silloin 70-luvulla, mutta hei oikeesti, nythän mä olisin voinut lähteä vaikka töihin Kiinaan riisiviljelmille. :-D Hehheh.
No okei, ehkä ei nyt tästä aiheesta tämän enempää. Pointtina oli se, että matkustelu on ihanaa. Uusia kohteita ja ihmisiä on mahtava oppia tuntemaan ja tärkeimpänä taitaa olla itse reissufiilis. Arkihuolet ja stressin voi hetkeksi heittää pois mielestään ja saa nauttia auringon lämmöstä. Oli sitten hotellin altaan äärellä drinkkilasi kourassa tai keskellä viidakkoa apinanpoikanen olkapäällä.


P.S. Alan pikkuhiljaa lämmetä Italialle. Ihan jees! :-)

2 kommenttia:

  1. Oon lueskellu sun blogia pariinkin otteeseen, ja on kyllä hienoa seurata sun matkaa. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja kuvat on tosi kauniita. Kyllä sulla on kiikkustuolis sitte katteltavaa ja muisteltavaa :) Täällä alkaa olla Juhannus vietettynä, mutta ei puhettakaa että vois vielä toppahousuusta yms. luopua. No, ehkäpä se alkaa tästä kesäksi muuttua...toivottavasti. Pakko sanoa tuosta "traveller" touhusta, että onhan se tänä päivänä ihan bullshittiä. Ennen nettiä, kun varauksia ei voinu tehdä samalla tavalla etukäteen, ja tutustua joka kohteeseen ennalta, meininki on ollu tollasta traveller-touhua. Nythän se on ihan samanlaista varaat sä ny sitte itte ne lennot vai finnmatkoilta. Thaimaas oon kans törmänny vastaavaan asenteeseen, ja joskus tuntuu, että reppureissaamisen määritelmä on, että sulla on rinkka, eikä matkalaukku pyörillä :D No, onhan meitä moneksi, mutta kyllähän matkailu avartaa aina. Paljon terveisiä sulle sinne, kirjottele taas lisää <3

    VastaaPoista
  2. Jee, kiitos Satu! :-) <3 Sekä kaikkien aikojen ensimmäisestä blogikommentista että kannustavista sanoista! :-)
    Oon samaa mieltä sun kanssa, maailma on tätä nykyä sen verran pieni paikka internetin ansiosta, että ei se suurta seikkailumieltä vaadi varata niitä lentolippuja ilman matkatoimistoa..

    Toivottavasti kesä löytää tiensä takaisin Suomeen! Edes sen verran, että ei tarvittisi kulkea samoissa vaatteissa kuin talvella. Huh, vaikia edes kuvitella että siellä oikiasti on niin kylmä.
    Tsemppiä kesäkiireisiin ja terveisiä sinne myös! <3

    VastaaPoista